
A pneumatikus hengerek a felhasznált energiának csak egy részét fordítják a tényleges mozgásra, hiszen minden irányváltáskor értékes nyomási energia szellőzik le a csövekből és a passzív hengerkamrából. A villamos hajtóművek itt sokkal hatékonyabbak: még alternáló mozgásnál sincs „ellenoldali motor”, ami energiát fogyasztana. Ha nagy ciklusszámú, nagy sebességű, több helyen pozícionált, hosszú mozgásokra van szükség, az elektromos hajtások általában gazdaságosabban alkalmazhatók.
A statikus erőkifejtést igénylő feladatoknál a pneumatika kerül fölénybe, mert ha egy jól tömített hengert üzemi nyomásra feltöltünk, az folyamatos erőkifejtéssel dolgozik, minimális, csak a szivárgásokat kompenzáló légfogyasztás mellett. Statikus állapotban a hengereknek szinte nincs is energiaigényük, így nagyon olcsón dolgoznak. Ezzel szemben az elektromos hajtásoknak a nyomatéktartási feladatoknál folyamatos az áramfelvételük így nem tekinthetők energiatakarékosnak. A kevés mozgással, de tartósan nagy erővel végrehajtandó feladatokat ezért sokkal inkább megéri pneumatikus eszközökkel elvégezni.
Már a tervezés során érdemes a beruházási és üzemeltetési költségeket összehasonlítani és az adott feladatnak megfelelő, energia-hatékonyan működtethető megoldást kiválasztani. Például a gazdaságosan üzemeltethető 3D hibrid handling rendszereket általában hosszabb löketű, elektromos X-Y tengelyek és rövidebb löketű, pneumatikus Z hajtóművek, valamint szintén pneumatikus megfogók alkotják.