Kategóriák

Információ

A hónap tippje: Energiamegtakarítás a pneumatikában V.
A hónap tippje: Energiamegtakarítás a pneumatikában V.

Energiamegtakarítás a csőhosszak csökkentésével

A pneumatikus rendszerek tervezésénél és kivitelezésénél mindig minimalizáljuk a csövek hosszúságát! A szelepektől távol elhelyezett hengerek „lustává” válnak a jelkésés és erőtlenné a nyomásesés miatt, ráadásul a sűrített levegőt is pazarolják. Ahhoz, hogy a henger megmozduljon, először fel kell tölteni a szeleptől a hengerhez vezető csövet, ezzel egyidejűleg pedig a másik hengerkamrával együtt le kell üríteni az ahhoz tartozó, hasonló hosszúságú szakaszt.

Gyakorlati példával élve: ha egy 25 mm-es átmérőjű, 100 mm-es löketű kettős működésű hengert a szeleppel 4 m hosszú, 4 mm-es belső átmérőjű csőpár köt össze, a csövek feltöltéséhez közel ugyanannyi levegő szükséges, mint a henger működtetéséhez, így csak az értékes sűrített levegő felét használjuk tényleges munkavégzésre. Ezért célszerű a szelepeket, szelepcsoportokat a végrehajtó elemek közelében elhelyezni, a lehető legrövidebb csőhosszakra törekedve.

Fontos a csőátmérők és csővezetéki elemek helyes megválasztása. A jól méretezett, egyenes, sima belső felületű, nagy átmérőjű csőszakaszokban a kis sebességű áramlás mellett minimális veszteségek keletkeznek. A túlságosan szűkre méretezett, kanyargós csőszakaszok mind a csőhálózatoknál, mind pedig a gépek szintjén jelentős nyomáseséseket okoznak, mert a keresztmetszet- és irányváltások miatti örvényképződés és a nagy áramlási sebességnél megnövekedő súrlódás jelentős energiaveszteséggel jár.

Hozzászólások

Jelentkezz be vagy regisztrálj a hozzászólások közzétételéhez